Ik werk volgens de 4 basisdoelen van Professor J.M.A. Riksen-Walraven
1.Het bieden van een gevoel van emotionele veiligheid,
2.Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van persoonlijke competenties,
3.Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van sociale competenties,
4.Kinderen de gelegenheid bieden om zich normen en waarden, de cultuur van een samenleving eigen te maken.
1. Het bieden van een gevoel van emotionele veiligheid:
Kinderen moeten zich veilig en beschermd voelen in de omgeving waar ze in opgevangen worden.
In mijn opvang vind ik het belangrijk dat het kind zich geborgen voelt. In een Huiselijke omgeving waar Rust, Regelmaat en Reinheid voorop staat.
Ik vind het belangrijk dat het kind zich thuis voelt en op zijn/haar gemak, waar voldoende mogelijkheid is om te spelen en te ontspannen.
2. Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van persoonlijke competenties:
Het kind moet zelfstandigheid, zelfvertrouwen, flexibiliteit en creativiteit kunnen ontwikkelen.
Ik vind het belangrijk om het kind te stimuleren tot zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Door dingen zelf te doen (bijvoorbeeld: zelf eten, uit een groot glas drinken, op een gewone stoel zitten), oefent het kind belangrijke vaardigheden.
De Flexibiliteit en creativiteit stimuleer ik door gebruik te maken van duidelijke “regels”, waardoor kinderen begrijpen waar zij aan toe zijn. Ook zijn ze vrij om zich te kunnen ontwikkelen met passend speelgoed, spelletjes spelen met de gastouder of iets dergelijks waar het individuele kind behoefte aan heeft. Zo leren ze ook dat ze andere kinderen moeten respecteren als zij een andere mening over iets hebben.
3. Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van sociale competenties:
Het kind leert om goed te kunnen communiceren, samenwerken, andere helpen en conflicten voorkomen en oplossen.
In mijn opvang probeer ik goed te communiceren met een kind, door anders met het kind te praten. Het kind heeft iets gedaan waar ik het niet mee eens ben; dan blijf ik rustig en beschrijf wat ik zie, omschrijf wat ik voel, geef het kind informatie i.p.v. een beschuldiging.
Door samenspel, bijvoorbeeld samen spelletjes spelen, met blokken een zo hoog mogelijke toren bouwen of iets dergelijks waar het individuele kind behoefte aan heeft. Zal het steeds meer leren om samen te werken en andere te helpen. Daarnaast zullen ze tijdens het samenspel leren elkaar te respecteren en conflicten te voorkomen of goed op te lossen.
4. Kinderen de gelegenheid bieden om zich normen en waarden, de cultuur van een samenleving eigen te maken:
Je laat kinderen kennismaken met grenzen, normen en waarden maar ook met omgangsvormen in onze samenleving.
Belangrijk vind ik het om kinderen spelenderwijs en tijdens de hun dagelijkse omgang met andere kinderen, te leren wat wel en niet mag. Bijvoorbeeld: je mag een ander geen pijn doen, samen delen, om de beurt, excuus aanbieden door sorry te zeggen etc.
Gastouderopvang Het Vossenhol
Esther van Otterloo
Hoogezand
COPYWRITE ©, Esther van Otterloo.