dagindeling

Ik werk graag met een dagindeling, daar ik vind dat kinderen behoefte hebben aan regelmaat en rust (afgezien van de breng en ophaaltijden van school). Wat weer goed is voor hun ontwikkeling en zekerheid. Tevens zorg ik ervoor dat de dingen die nodig zijn voor een kind op vaste tijden gebeuren, zoals bijvoorbeeld op vaste tijden eten.

 

Natuurlijk is mijn uitgangspunt dat ieder kind individueel behandeld wordt en houdt ook zeker rekening met zijn/haar verbale/non-verbale taal. (Zo geeft een baby meestal duidelijk aan als het moe is of als een dreumes trek krijgt en als een peuter of kleuter naar het toilet moet). 

 

Baby's (van 0 tot 1 jaar) houden zoveel mogelijk hun eigen dagritme aan wat ze van thuis uit gewend zijn. Ook wat betreft het avond eten.

 

Naast de vaste tijden van verschoning en de bezoekjes aan het toilet, kan dit uiteraard ook op elk ander gewenst tijdstip. 

 

Een dagindeling is prettig om mee te werken, maar daar kan ook weleens geheel of gedeeltelijk van worden afgeweken.

 

Belangrijk is dat er naast de dagindeling genoeg ruimte is voor andere mogelijkheden.

 

Hieronder leest u hoe de dagindeling ongeveer kan lopen:

 

Ochtend: vanaf binnenkomst vrijspelen of nog even t.v. kijken, rond 10:00 is het tijd voor fruit en wat drinken, als alles op is kunnen we naar buiten, knutselen of vrij spelen.

 

Lunch: rond 12:00 is het tijd voor een broodje en wat drinken

 

Middag: rond 13:00 de kinderen die nog willen slapen gaan naar bedje toe, de andere kinderen mogen even t.v. kijken (bijvoorbeeld KRO Kindertijd), binnen of buiten spelen, knutselen of een boekje lezen.